Interview met Bert van Laarhoven

Interview met Bert van Laarhoven: “Wie ben jij, waar sta jij voor en wat heeft een horecaondernemer aan jou?”
Zeg Bert, je blogt al een tijdje over nieuwe, technische ontwikkelingen binnen de horeca. Vooral over ontwikkelingen op het gebied van afrekenen binnen de horeca. Wie ben jij eigenlijk en waar sta je voor?
Wie ben ik? Ik ben Bert van Laarhoven. Privé ben ik vader van drie fantastische kinderen op wie ik heel trots ben. Ik heb een fijne vrouw met een pittige persoonlijkheid die me scherp houdt. Ik mag graag kamperen en houd van barbeceuën en motor rijden. Lekker de geur opsnuiven van mijn omgeving en mijn hoofd even helemaal leeg maken. Verder ben ik een ‘mensen-mens’ en houd ik van gezelligheid om mij heen. Daarnaast kan ik slecht tegen onrecht. Ik ben dan ook niet vies van een stevig potje discussiëren.

Mijn werkzame leven ben ik in het leger begonnen en daarna heb ik steeds verschillende banen op het gebied van verkoop gehad. Ik vind het vooral belangrijk om te horen wat de klant nou eigenlijk echt wil.


Op dit moment verricht ik op zelfstandige basis werk voor Tonit Afrekensystemen. Dit bedrijf is een software ontwikkelingsbedrijf met als speerpunten de ontwikkeling, het onderhoud en de verkoop van kassasoftware. Er wordt in eigen huis software ontwikkeld voor de complete horecasector. Tonit houdt alles in eigen beheer. Moderne kassasystemen kunnen meer dan bestellingen opnemen en afrekenen. De klant verwacht tegenwoordig ook meer.
Door mijn werk voor Tonit, kom ik regelmatig in aanraking met nieuwe, technische ontwikkelingen en ik vind het een sport om zo snel mogelijk de plussen en de minnen van een bepaalde ontwikkeling helder in kaart te brengen. Niet elke ontwikkeling betekent namelijk een vooruitgang. En dat laatste is waar het naar mijn mening nou juist om draait. Vooruitgang.
Waar sta ik voor? Afspraak is afspraak en mijn adviezen zijn eerlijk. Oprechtheid is voor mij erg belangrijk. Ik verbind mijn goede naam niet aan iets waar ik niet achter sta. Binnen de horeca staat iedereen in contact met iedereen. Je kunt dus ook echt niet met een flutoplossing aankomen. Dan wordt je direct afgeserveerd en kan je via het riool weer naar huis. En terecht.
Ik durf dus ook ‘nee’ te verkopen en een ondernemer te verwijzen naar een collega kassaleverancier wanneer die kassaleverancier een meer passende oplossing kan bieden. Soms is het gewoon beter om niet kosten wat kost een product te verkopen. Immers als de horecaondernemer niet echt gelukkig is, ben ik dat ook niet.
Om ondernemers blij en gelukkig te krijgen, vind ik het een must om terug te kunnen vallen op kundige mensen van een technische dienst die alles wat ik met een klant afspreek, bij de klant ook echt waar maken. Bijvoorbeeld door telefonisch vragen te beantwoorden, op afstand een computer over te nemen en daardoor een probleem met enkele muisklikken op te lossen of door in de auto te stappen en langs te gaan en eventueel een vervangend product tijdelijk neer te zetten. Het horecabedrijf moet wel gewoon door kunnen blijven draaien!
En wat heeft een horecaondernemer nou precies aan jou? Handig voor de horecaondernemer? Bij mijn dagelijkse bezoeken aan horecaondernemers hoor en zie ik wat de knelpunten zijn die eventueel op te lossen zijn met IT. Ik breng dit helder en eerlijk in kaart en vind samen met de horecaondernemer een oplossing, met als werkpaard het kassa systeem. Ik heb inmiddels een behoorlijk pak ervaring en kennis, waardoor ik snel en efficiënt werk.
Daar waar een cafetaria waarschijnlijk meer dan genoeg heeft aan een basissysteem, wil een restaurant met meerdere vestigingen waarschijnlijk een systeem met een heldere personeelsplanning, controle op het verkoopresultaat en een koppeling met barautomatisering en muzieksysteem. Voor een evenemententerrein is wellicht een koppeling met een cashless betaalsysteem ideaal. ‘Alles’ is mogelijk, tegelijkertijd moet het systeem altijd makkelijk te bedienen zijn.
Een horecaondernemer heeft het al druk genoeg. Hij wil ondernemen en er zijn voor zijn gasten. Voor administratieve rompslomp heeft men weinig tot geen tijd. Heel eerlijk, de administratie wordt over het algemeen ook niet als prettigste onderdeel van het ondernemen ervaren.
Het lijkt me dan ook erg plezierig om als horecaondernemer de juiste kassaoplossing aangeboden te krijgen, door een betrouwbare man met kennis van zaken die zijn klanten echt tevreden en gelukkig wil zien en daar ook alles aan doet.
Dit is wie ik ben, waar ik voor sta en wat een horecaondernemer aan mij heeft. Zijn er naar aanleiding van dit interview nog vragen, dan kunt u deze stellen via: bert@tonit.nl. Graag