1/4 Mobiel de bestelling opnemen levert geld op. Blijft de gastvrijheid gewaarborgd?
Gastvrijheid is erg belangrijk.
Sinds een aantal jaar wordt er druk gezocht naar mogelijkheden om door middel van digitale hulpmiddelen de omzet in het horecabedrijf te verhogen. Inmiddels heeft die zoektocht geleid tot slimme toepassingsmogelijkheden.
Horeca ondernemers staan vaak wel open voor deze slimme digitale toepassingsmogelijkheden, maar geven tegelijkertijd duidelijk aan dat bij het gebruik van deze hulpmiddelen absoluut niet mag worden ingeleverd op de gastvrijheid. Een gast moet zich ten slotte welkom voelen.
De komende paar weken licht ik een aantal digitale trends toe. De rode lijn bij elke trendbespreking zal steeds zijn: “Is het mogelijk om door digitale toepassingen binnen het horecabedrijf de gastvrijheid te waarborgen?”
Wat wil een gast? Hier wordt onderzoek naar gedaan. Een gast wil zich welkom voelen en vriendelijk te woord worden gestaan. Er moet snel besteld kunnen worden en het wordt vaak op prijs gesteld wanneer de ober mee denkt met de gast. De gast vindt het prettig om op ideeën te worden gebracht en is vaak op zoek naar even een moment van rust binnen de hectiek van de dag. Ontspanning is belangrijk. Irritatie door fouten is uit den boze. De zaak moet schoon zijn en een frisse uitstraling hebben. Men wil vertrouwen kunnen hebben in de kwaliteit van het eten. De ondernemer en het personeel moeten er zin in hebben en de gast wil serieus worden genomen. Kortom gastvrijheid.
Trend
Er bestaan op dit moment al heel veel digitale toepassingsmogelijkheden voor horeca ondernemers. Ik pik er één uit en zal deze trend toelichten. Ik geef aan wat de plussen en eventuele minnen zijn.
De afgelopen jaren worden meer en meer handhelds ingezet om bestellingen digitaal op te nemen aan tafel bij de gast. De handhelds vervangen daardoor steeds meer het bonnenboekje waarin de bestellingen met de hand werden genoteerd. Ook het onthouden van de bestelling aan tafel wordt steeds vaker vervangen. Snelle en vriendelijke bediening. Een eerste voordeel van het gebruik van handhelds, is de snelheid voor de gast. Een optimale snelheid kan worden bereikt door een ober een handheld te geven die aan elke tafel een praatje maakt en de bestelling op neemt.Een veel gehoorde bedenking van horeca ondernemers is, dat de klant het waarschijnlijk niet als heel gastvrij ervaart wanneer de ober op een scherm tuurt tijdens het opnemen van de bestelling. In de praktijk blijkt dat een vriendelijke ober die uitlegt wat hij of zij aan het doen is en tijdens het noteren van de bestelling de gast regelmatig aan kijkt, helemaal niet als ongastvrij wordt ervaren.
Rust en ontspanning
Een tweede voordeel is dat er snel contact met de ober kan worden gemaakt, omdat er rust heerst in de zaak of op het terras. Immers er loopt maar één enkel aanspreekpunt rond voor de gast. Dit draagt bij aan het ontspannen gevoel waarnaar een gast op zoek is. Bij een grote zaak zullen er uiteraard meerdere aanspreekpunten voor de gast zijn. Doordat zij verdeeld zullen zijn over de zaak, zal de rust gewaarborgd blijven.Snel een eerste drankje dat goodwill kweekt
Ten derde, direct na het afronden van de bestelling op de handheld, kan de bestelling naar keuze van de ondernemer worden opgesplitst in bijvoorbeeld een bon voor de keuken en een bon voor de bar. Dit gebeurt automatisch. Door aparte obers in te zetten die uitsluitend drankjes of gerechten naar de gasten brengen, wordt een optimale snelheid bereikt. Door een splitsing aan te brengen in een drankenbon en een keukenbon, kan een gast snel zijn eerste drankje krijgen. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer een gast snel een eerste drankje krijgt, er tijd over blijft voor nog een drankje en misschien nog wel één. Door de invoering van handhelds en de bovenstaande toepassingsmethode, blijkt op een zomers terras de drankenomzet met zo’n 33% te kunnen worden verhoogd.Meedenken met de gast
Daarnaast blijkt dat fouten maken, in wezen niet langer mogelijk is. Immers de bestellingen zijn digitaal geplaatst en komen in een duidelijk leesbaar lettertype op een bon te staan. Doordat slechts één ober of enkele obers bestellingen invoeren en later de betalingen in ontvangst nemen, heerst er ook rust en overzicht wat betreft de geldstroom. Wie heeft welk bedrag in de portemonnee?
De gast blijkt het te waarderen wanneer zijn bestelling volledig en correct aan tafel wordt gebracht.
Conclusie: Digitaal de bestelling opnemen levert geld open de gastvrijheid blijft inderdaad gewaarborgd!
Door het gebruik van handhelds neemt de omzet bij optimaal gebruik van de handhelds toe op twee manieren. Ten eerst omdat er door een hoge snelheid tijd over blijft om meer aan te bieden aan de gast en er door persoonlijk contact een upselling mogelijkheid blijft. Ten tweede omdat op kosten kan worden bespaard. Immers er kan minder personeel worden ingezet en er worden minder fouten gemaakt. De gastvrijheid blijft gewaarborgd doordat het gebruik van handhelds aansluit bij wat een gast tegenwoordig wil. Minpuntjes kunnen worden beperkt door de bediening goed te instrueren.
Door het gebruik van handhelds neemt de omzet bij optimaal gebruik van de handhelds toe op twee manieren. Ten eerst omdat er door een hoge snelheid tijd over blijft om meer aan te bieden aan de gast en er door persoonlijk contact een upselling mogelijkheid blijft. Ten tweede omdat op kosten kan worden bespaard. Immers er kan minder personeel worden ingezet en er worden minder fouten gemaakt. De gastvrijheid blijft gewaarborgd doordat het gebruik van handhelds aansluit bij wat een gast tegenwoordig wil. Minpuntjes kunnen worden beperkt door de bediening goed te instrueren.
Wanneer u na het lezen van dit artikel ideeën heeft over een nog optimalere toepassing van handhelds, of wanneer u helemaal niet overtuigd bent en graag eens met mij van gedachten wilt wisselen hierover, nodig ik u van harte uit contact met mij op te nemen. Ik sta hiervoor open!
Bert van Laarhoven



